onsdag 6 augusti 2008

Fruktskörd.



I våras visade jag våra äppleträd som blommade för första gången och det blir faktiskt riktigt mycket frukt. Transparante Blanche eller augustiäpplen på svenska är faktiskt redan färdiga och dom smakar underbart. Svenska äpplen har en fantastisk arom,det är visst för att dom växer långsamt i vårt klimat,har jag hört. Vårt andra äppleträd är ett Coxs Orange.Dom blir inte mogna förrän sent på hösten så dom finns nog kvar till jul.Här kommer bilder på äpplena,dom ljusa är augustiäpplen.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Det väcker stark hemlängtan hos mig när jag ser dina vackra bilder på Transparante Blanche. Detta delikata äpple som är så känsligt, det är som att enda chansen att få ett felfritt sådant äpple är att plocka det direkt från trädet. Denna sorten är nästan omöjlig att kunna köpa utan skavanker efter frakt och förvaring. Som bosatt i New York är dessa äpplen en onåbar delikatess för mig.
Jag tycker mycket om att följa din blogg härifrån. Hälsningar Frida (Krystallias kompis)

Tant Matilda sa...

Hej Frida!
Så roligt att du läser min blogg.Tyvärr har jag varit en lat skrivare i sommar så det finns inte så mycket att hämta men jag kanske bättrar mej.Du har rätt,äpplena är underbara och dom gör skäl för namnet,en del är alldeles genomskinliga.Ett annat år,om du passerar Ekegården i augusti så lovar jag att du kan äta direkt från trädet Ha det så bra och hälsningar från Anna-Lisa.