tisdag 23 juni 2009

Självplockning.


Imorse åkte min granne och jag till en stor jordgubbsodling där man själv kan plocka sina bär.Innan man börjar plocka väger man sina kärl som man ska plocka i och när man sen betalar dras den vikten av.( Egentligen borde man nog väga mej också för under tiden jag plockar så äter jag en del!!!!)
Det var en jättefin morgon,Jordgubbarna var jättefina och stora och goda så det var verkligen en njutning att gå där.På en kort stund hade vi fyllt våra spannar.Självplock lönar sig också;man betalar nog knappt en tredjedel av priset i affären.
Såsmåningom kommer det självplock av annat t.ex.vinbär,körsbär och potatis och grönsaker men jordgubbarna är nummer ett.

2 kommentarer:

Frida sa...

Åååh, så gott det ser ut! Äter ni upp jordubbarna som dom är, eller syltar och saftar du också?

Här i New York så kan vi få jordgubbar året runt som är från Florida, men dom smakar inte så gott som dom svenska.

Tant Matilda sa...

Jag hade plockat nästan 15l så det klarade vi inte att klämma i oss medan dom var färska så jag kokade sylt.Sedan skivade jag en del,sockrade och frös in.Det blir bättre än att frysa in hela jordgubbar.

Ha det så bra och många hälsningar frå ett medelhavsvarmt Sverige.Kan det vara den där växthuseffekten som har slagit till!?!