söndag 2 september 2007

Kusinträff.









Jag har åtta kusiner och vartannat år brukar vi och våra partners träffas,antingen hemma hos någon av oss eller på någon annan plats.Igår var det dags igen och i år hade två av kusinerna ordnat så att vi möttes där vår farmor och farfar bosatte sig i början på 1900-talet och fick fem barn,tre söner och två döttrar.Sönerna gifte sig och blev upphov till oss nio kusiner men döttrarna förblev ogifta,s.k.hemmadöttrar som tog hand om föräldrarna när dom blev gamla och så länge dom levde.Jag har många minnen från platsen för jag var ofta där i långa perioder när jag var liten.

Vi hade en trevlig eftermiddag och gjorde bland annat en lång promenad till flera ställen där ännu äldre generationer bott.Jag visar några bilder från platsen som heter Smedbygget och ligger iTranemo kommun i Västergötland.Den första visar farfar och farmor och deras fyra barn,det femte var inte fött än.Det största barnet är min far.På det andra fotot är mina farföräldrar gamla och barnen medelålders.Min pappa står bakom farmor.Nästa visar mej som fyraåring hos släktingarna och den sista bilden tog jag igår.Så ser Smedbygget ut nu och det används som sommarställe av ett par av kusinerna.

Inga kommentarer: